Adite transformeert in De Prins

Scholengroep Adite verandert van naam en kiest voor een heel nieuwe aanpak van lesgeven. “We schaffen de klassen en de lesuren af en laten de leerlingen in community’s werken aan hun talenten”, zegt algemeen directeur Gert Van Passel. “Leraars zijn niet langer bewakers, maar begeleiden onze jongeren om het beste in hen naar boven te halen.”

‘De Prins’, zo gaan vanaf 1 september de campussen KTA 1, KTA 2, Middenschool Prins van Oranje en Koninklijk Atheneum heten. De basisschool Station wordt ‘De Kleine Prins’. Tegelijk met de nieuwe naam en huisstijl breekt Adite met de klassieke opvattingen over onderwijs. “In onze scholen wordt een innoverende manier van lesgegeven geïntroduceerd: microteaching”, zegt Van Passel. “Anderhalf jaar geleden zijn we ermee begonnen in de basisschool. We trekken het nu door naar al onze richtingen binnen ASO, TSO en BSO.”

De school maakt komaf met de traditionele lesuren, waarin een leraar voor de klas staat en over één vakgebied spreekt. “Onze leerlingen krijgen elk een flexibel leertraject dat ze op eigen tempo afwerken. Ze krijgen veel autonomie en moeten leerstof zelfstandig verwerken. De leraars zijn niet langer bewakers, maar begeleiders in het traject.”

De klassen worden vervangen door community’s, waarin leerlingen van verschillende leeftijden zitten, naargelang hun studiekeuze. Zo’n community wordt momenteel ingevoerd in het KTA 1 in de studierichting publiciteit. 55 leerlingen van het derde tot en met het zevende jaar zitten er door elkaar in de voormalige refter van de school. “Niet elke leerling is op hetzelfde ogenblik bezig met hetzelfde vak. Dat geeft het lerarenteam de kans om te helpen waar nodig”, zegt van Passel.

Gemotiveerder

De methode werd bedacht in samenwerking met de vzw Flanders Synergy en consultancybureau Prepared Mind. “Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat leerlingen veel gemotiveerder naar school komen en hun leerresultaten erop vooruit gaan. In Diest is de schooluitval 13%, maar het klassieke onderwijs biedt daartegen geen remedie”, aldus Van Passel.

De omslag maak je niet van de ene dag op de andere. “We hebben veranderteams opgericht, waarin zowel leraars als leerlingen en ouders zitten. En ook de ruimtes van de scholen worden heringedeeld. Er zijn grote klassen nodig voor leren in groep en kleine, stille ruimtes voor individueel leren.”

De sfeer in de afdeling publiciteit is als in een bedrijf. Ieder heeft er zijn desk en voert taken uit in overleg met vijf leraars. De aanpak slaat aan bij de leerlingen, die de klassieke lesuren nog gewoon waren. “Nu krijgen we veel meer werk gedaan”, zeggen Joni Sprengers (18) en Joris Janssens (17). “Je bent productief bezig met iets dat past binnen je competenties en interesses. We komen elke dag met plezier naar hier.”

1.200 leerlingen en 200 leraars van ‘De Prins’ zullen volgend jaar aan microteaching doen. Van Passel wil het concept verder uitrollen naar de Adite-scholen in Aarschot en Tessenderlo.

Auteur: Tom Van De Weyer

Bron: HLN.be